sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Koulutusjarjestelman vaikutus yhteiskunnan toimivuuteen?

Tulin Keniaan ymmartaakseni lisaa tyoelamassa vaadittavista taidoista ja osaamisesta. Taustani on ammattiyhdistysliikkeessa ja intohimoni on ura-asiat ja (luonnontieteilijoiden) tyollistyminen. Olen pyrkinyt taalla kahden kuukauden aikana saamaan jonkinlaisen kasityksen kenialaisesta koulutuspolitiikasta seka ymmartamaan, miten tassa yhteiskunnassa opastetaan nuoria tyomarkkinoille.

Olen tehnyt tyota Nakuru Training Institutessa, taysin kenialaisessa ymparistossa kenialaisten keskella.  http://www.ncti.ac.ke/


Tyomarkkinatilanne Keniassa

Kenia on Ita-Afrikassa sijaitseva kehitysmaa, jossa on noin 40 miljoonaa asukasta, joista noin puolen arvellaan elavan koyhyysrajan alapuolella. Maa on jakautunut kahteen erilaiseen osaan, joista kansankielessa kaytetaan termeja Kenia 1 ja Kenia 2. Ykkonen pitaa sisallaan Nairobin, Nakurun, Mombasan ja niiden ymparistot kohtuullisen laajasti. Kakkonen taas tarkoittaa maan koillisosia, Manderaa, pohjoisosia Samburusta pohjoiseen ja Turkanaa seka Baringon, Masai Maran ja Narokin  maasaiheimon alueita. Havaintoni ovat paaasiassa Nairobi - Nakuru akselilta.

http://www.nation.co.ke/news/22-million-Kenyans-languish-in-poverty/-/1056/2556526/-/sm2bqy/-/index.html

Kenia 2 alueella monet ovat jatkuvasti riippuvaisia kansainvalisesta ruoka-avusta.

http://fi.wfp.org/
http://www.wfp.org/countries/kenya

Kehitysmaassa tyomarkkinoita hallitsee yleensa ns. epavirallinen sektori, jolla tyoskentelee usein paljon yli puolet tyovoimasta ilman kunnollista yrittajan statusta tai palkansaajan asemaa. Keniassa yhden ryhman naita ihmisia nakee jokainen turistikin esimerkiksi matatuasemilla, joilla ihmiset myyvat pienista koreista, laatikoista tai pesuvadeista matatuissa matkaa odottaville ihmisille ruokia, juomia, sukkia, lukkoja, koruja, ihan mita vain.

Epavirallisella sektorilla tyoskentelevalta tyovoimalta on erittain vaikeaa kerata veroja, joita tarvittaisiin esimerkiksi kunnollista terveydenhuoltoa, koulutusjarjestelmaa tai yleista infrastruktuuria varten. Tasta nakokulmasta ministeri/kansanedustaja Pekka Haaviston esittamat ajatukset kehitysmaiden verotusjarjestemien kehittamiseksi ovat erittain perusteltuja. Oman verokertymansa avulla maat voisivat itsenaistya ulkomaisista lahjoittajista ja hoitaa omat asiansa kuntoon.

http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=297744&contentlan=1&culture=fi-FI 

Koulutusjarjestelman merkitys kansakunnan menestystekijana

Keniassa periaatteessa peruskoulu on ilmainen, mutta koulupuvut, koulumatkat ja jotkin valineet maksavat. Kaytannossa laheskaan kaikki eivat paase perheen koyhyyden ja/tai pitkan matkan vuoksi kouluun, silla lapsia ja nuoria tarvitaan tyohon perheen toimeentulon takaamiseksi.

Koulutusjarjestelma tehokkuudessa on myos parantamisen varaa. Opettajista on pulaa ja yhdella luokalla saattaa olla 80 oppilasta. Opettajien asema ei ole aina helppo eivatka palkat tyydyttavia. Opettajien ammattijarjesto onkin uhannut alkuvuodesta maan kattavalla lakolla.

http://www.nation.co.ke/news/Teachers-endorse-January-pay-strike/-/1056/2550628/-/hxpira/-/index.html

Kaikki ammatillinen koulutus on maksullista.

Taitojen ja osaamisen puute
nakyvat yhteiskunnassa monin tavoin. Ei osata rakentaa kunnollisia taloja, ei tehda hyvin istuvia vaatteita, ei liikkua turvallisesti liikenteessa, ei syoda terveellisesti, ei osata kayttaa laakkeita ja huolehtia terveydesta (esim. tetanus -keskustelu, 20.11.2014, ajankohtaisia keskustelun aiheita Keniassa), ei kayda loogista poliittista keskustelua, ei huolehtia turvallisuudesta eika ymparistosta. Ei myoskaan osata yllapitaa julkisia eika yksityisia rekistereita. Keniassa mm. valtion palkkalistoilla on ollut iso maara ns. haamutyontekijoita, joiden palkan on nostanut esim. kuolleen virkamiehen sukulainen. Myos yksityisella sektorilla on ongelmia. Juuri todistin tilannetta, jossa turvafirma oli kaynyt asentamassa laitteet vaaraan taloon.

Massatuotannon puute
Vierailullamme laaketehtaalle (24.11.2014, Universal Corporation Ltd) sen suomalainen johtaja kertoi, etta maassa ei kouluteta laaketeollisuuten sopivaa henkilokuntaa. Laakkeita kuitenkin tarvitaan maailman tautirikkaimmilla alueilla. Vaatteita tuodaan Kiinasta tai muualta Kauko-Idasta ja huonekaluja Intiasta. Nakuru Training Institutesta lopetettiin puuseppien koulutus muutama vuosi sitten perustelulla, etta Intiasta tuodut huonekalut ovat halvempia kuin Keniassa tehdyt.  Ei siis osata rakentaa massatuotantoa, ei myyda eika markkinoida.

http://www.nation.co.ke/oped/blogs/dot9/ndemo/-/2274486/2508612/-/1yg815z/-/index.html

Jotkut ammatti-instituutit kuitenkin haluaisivat ns. tuotantolinjan tukemaan koulun taloutta. Niidenkin ongelmana on, ettei osata tehda kunnollista analyyysia mahdollisista asiakkaista ja asiakkaiden tarpeista, ei markkinointisuunnitelmaa, ei valmistaa tasalaatuisia ja hyvia tuotteita eika myyda niita. Moni kuvittelee voivansa myyda esimerkiksi kasityotuotteita ulkomaille tajuamatta, etta laatujarjestelman pitaa toimia ja tuotteiden pitaa olla juuri niita mita asiakas on tilannut.

Uskonto ja auktoriteetit
Uskonnon (n. 80 % kenialaisista on kristittyja) avulla hallitaan ihmisten mielia ja elamaa, paaasiassa voimakkaiden tunnelatausten avulla, huutamalla ja laulamalla ja uskottelemalla kansalle erilaisia ihmeita. Myos vanhempien ja opettajien auktoriteetti nayttaa olevan usein niin vahva, etta kansalle ei kehity kykya kyseenalaistaa asioita eika mahdollisuuksia etsia uusia luovia ratkaisuja erilaisissa tilanteissa.  On vaikea kayda johdotonmukaista keskustelua, koska usein vastataan kylla vaikka tarkoitetaan ei.

Naisen asema
Kouluttamattomuus vaikuttaa naisen asemaan, silla perhesuunnittelusta ei ymmarreta, ja sita lisaksi usein vastustaa mies. Hyva koulutustaso molemmille sukupuolille edesauttaisi sita, etta naisten tarvitsisi enaa toimia synnytyskoneina (Kenia itsenaistyi 1963, jolloin asukasmaara oli noin 10 miljoonaa, nyt 40 miljoonaa). Vastikaan uutisissa kerrottiin, etta vaikka tyttojen silpominen on lailla kielletty, silti sita joidenkin heimojen keskuudessa edelleen tehdaan.

http://www.nation.co.ke/news/Parents-applaud-as-27-girls-cut/-/1056/2554548/-/10eol0x/-/index.html

Rikollisuus ja turvallisuus, korruptio
Kouluttamattomuus lisaa myos rikollisuutta ja hankaloittaa turvallisuustilannetta, silla kaikki haluavat tulla rikkaiksi. On vaikea tulla rehellisesti rikkaaksi ilman kunnollista koulutusta, ammattia tai osaamista. Rikkaaksi voi kuitenkin tulla myos korruption avulla. Rahalla voi ostaa passin, tutkintotodistuksen, terveystodistuksen, ajokortin, paasta laittomasti rajavalvonnan lapi, saada tyopaikan. Siita seuraa, etta ihmisilla ei oikeasti ole  tyossaan riittavasti tarvittavia tietoja eika taitoja eika paatoksentekijoina ole aidosti osaavia ihmisia. Asioiden hoitaminen eteenpain on vaikeaa, koska ihmisten on myos vaikeaa tunnustaa, etta eivat osaa.

Onko edella kerrottu totta?

Voi olla, etta ylla liioittelen joitakin asioita. Arviot eivat perustu perusteelliseen tieteellisen analyysiin ja tilastojen tutkimiseen, vaan omiin arjen kokemuksiini ja keskusteluihin seka kenialaisten etta Keniassa asuvien suomalaisten kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti