keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Koulutuspolitiikkaa

Tietotekniikan opiskelijoita,  Nakuru Training Institute


Kenian hallituksen koulutuspoliittisissa linjauksissa maaritellaan koulutuksen tavoitteet seuraavasti.
1. Hankittujen tietojen ja taitojen hyodyntaminen yhteiskunnassa
2. Koulutuksen kautta saavutettu sosiaalisen aseman nousu (lifestyle)
3. Koulutetun tyollistyminen palkansaajana
4. Koulutetun tyollistyminen yrittajana ja sita kautta tyon tarjoaminen muille

Vuonna 2002 Kenian hallitus oivalsi, etta yliopistokoulutuksen saaneilla nuorilla oli suuria vaikeuksia loytaa tyota yksityiselta sektorilta samoin kuin tyonantajien oli vaikeaa loytaa sopivaa henkilokuntaa. Sen seurauksena saadettiin laki, jolla pyrittiin vaikuttamaan opiskelijoiden parempaan tyollistymiseen.

Hallituksen ja yksityisen sektorin tyonantajien valille luotiin projekti, jossa on pyritty selvittamaan  yksityisen sektorin vaatimuksia tyoelamaan tulevien osalta ja samalla tehda niita opiskelijoille tiedoksi. Projektissa kasitellaan mm. seuraavia asioita:
Mita ovat yksityisen sektorin vaatimukset?
Miten tehdaan opiskelijoille tiettavaksi, mita yksityinen sektori edellyttaa?
Miten opiskelijat paasevat yksityiselle sektorille toihin?

Pakollinen harjoittelu

Myohemmin tahan projetiin liittyen lakiin on sisallytetty paatos, jonka mukaan kaikkiin yliopistotasoisiin koulutusohjelmiin sisaltyy pakollinen kolmen kuukauden harjoittelu alalla. Laki ei viela koske muita alemman tason oppilaitoksia, mutta se on jo hallituksen polittiikkaohjelmassa ja on oletettavaa, etta se tulee piakkoin koskemaan kaikkia ammattiin valmistavia koulutusohjelmia.

Oppilaitoksen tehtavana on etsia opiskelijoilleen harjoittelupaikat. Suomeen verrattuna tama on kiinnostava tieto, silla vielakaan laheskaan kaikkeen yliopistokoulutukseen ei liity pakollista harjoittelua toisin kuin ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen ammatillisten koulujen koulutusohjelmissa.

Keniassa valmistuttuaan yliopistosta nuoret joutuvat lisaksi usein tyoskentelemaan kolme kuukautta ilman palkkaa omaksuakseen tarvittavia tyoelaman taitoja. Tata pidetaan yleisesti hyvaksyttyna tapana paasta tyomarkkinoille ja kehittaa myos ns. siirrettavia taitoja (transferable skills), silla tyopaikoista on aarimmaisen kova kilpailu. Kysyin Elias Omondilta, joka Nakuru Training Institutessa vastaa opiskelijoiden harjoittelusta ja tyollistymisesta, mita paikallinen ammattiyhdistysliike sanoo asiasta. Ymmarin, etta ei juuri mitaan. On parempi, etta nuoret tyollistyvat jotakin kautta, silla tyottomia  korkeastikoulutettuja pidetaan yleisesti uhkana yhteiskunnalle. Koulutettujen on syyta kayttaa aivojaan johonkin hyodylliseen mieluummin kuin viettaa aikaansa kotona ja ajautua turhautuneena mahdollisesti rikollisiin ryhmiin, jotka yleensa maksavat kohtuullista palkkaa. Mm. Nairobin Weastgatessa syksylla 2013 tehdyn pommiattentaatin tekijoina oli korkeasti koulutettuja henkiloita, jotka olivat saaneet koulutuksensa USA:n ja Britannian maineikkaissa yliopistoissa. 

Alumintoiminta 

Nairobin yliopistossa on talla hetkella noin 52000 opiskelijaa. Kaikkiaan vuonna 1957 perustetusta yliopistossa on valmistunut noin 200 000 henkiloa.

Keniassa Nairobin yliopisto aloitti ensimmaisena alumintoiminnan. Tarkoituksena on luoda kontaktiverkostoja opiskelijoiden ja jo tyoelamassa olevien valille esimerkiksi erilaisten uratapahtumien kautta. Tassa toiminnassa erityisesti ns. siirrettavien taitojen siirtoa vanhemmalta kolleegalta nuoremmalle pidetaan tarkeana. Opiskelija voi olla myos henkilokohtaisesti yhteydessa sopivaan kokeneeseen kolleegaan.

Alumnitoimintaa hoitaa yliopiston ulkopuolella yhdistys, jonka nimi on Universtity of Nairobi Alumni Association, UONAA. Puheenjohtaja ja organisaation hallitus/johtoryhma  ovat entisia yliopiston opiskelijoita. Yliopiston sihteeristo toimii yhdistyksen kontaktifoorumina yliopistoon pain.

UONAA pyrkii rakentamaan Nairobin yliopistolle ns. Alumni Centre n, jossa tyoelamassa olevat ja opiskelijat voisivat tavata ja jarjestaa erilaisia tapahtumia. Jo nykyaan yhdistys jarjestaa toimintansa tunnetuksi tekemiseksi konferensseja, jota mainostetaan laajalle. Niiden kautta pyritaan saamaan uusia alumneja toimintaan.

Alumintoiminnan paamaarana on myos kerata varjoja yliopiston toiminnan tukemiseksi erilaisiin rahastoihin. Yliopiston rahavarat ovat vahissa, eika yliopisto pysty tarjoamaan koulutusta kaikille niille, jotka sita haluavat. Ns. rinnakkaiset erittain kalliit koulutusohjelmat, joihin vain rikkaat voivat osallistua, koetaan epaoikeudenmukaisina ja siksi toivotaan, etta mieluummin yliopistojen rahoitus olisi riittava eika opiskelumahdollisuuden pitaisi olla niin paljon kiinni perheen varallisuudesta. Yliopisto joka tapauksessa maksaa, eivatka opiskelijat eivat saa mitaan yhteiskunnan tukea opintoihinsta. Poikkeuksena hyvin vahavarainen saattaa joskus saada jonkun pienen stipendin.

Paasaantoisesti koulutus Keniassa maksaa aina jotakin, jopa alakoululaisten osalta valtion kouluissa esimerkiksi koulupuvut ja koulukirjat tulevat vanhempien kustannettaviksi. Siksi kaikilla ei lahjakkuudesta huolimatta koskaan ole mahdollisuuksia edes kunnollisiin peruskoulu-, saati sitten yliopisto-opintoihin. Nakuru Training Institutenkin sisaoppilaitosopiskelijoista noin puolet on jonkinlaisen ulkopuolisen tuen piirissa. Nuoren koulumaksu maksetaan joko joko Britanniasta, Suomesta tai nuorella on kenialainen sponsori.

Katso lisaa alumnitoiminnasta  University of Nairobi Alumni Association (UONAA)










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti