Instituutin arvot ja opiskelijat
Nakuru Training Institute on kristillinen oppilaitos. Sen omistajia ovat noin 10 kaupungin rikkaisiin kuuluvaa perhetta, joille on tarkeaa tarjota nuorisolle opiskelumahdollisuuksia. Koulun rakentaminen on tapahtunut paaosin Nakurun Lapset ry:n hankkeen kautta ja rahoittajana on ollut Suomen ulkoministerio.Omistajat muodostavat hallituksen, joka maarittelee mm. instituutin koulutuspoliittisen ohjelman. Kristilliset arvot ovat tarkeita ja ne nakyvat koulun arjessa. Mm. koulupaivina klo 8 - 8.30 jokaisen opiskelijan on osallistuttava "aamunavaukseen", joista kolmessa on uskonnollinen sisalto ja kahdessa erilaista uraohjausta ja muuta neuvontaa.
Keniassa lienee noin miljoona (tai kaksi, kukaan tuskin tietaa tarkkaa maaraa) orpoa ja siita syysta paljon lastenkoteja. Instituutilla on yhteistyospimus parin lastenkodin kanssa, joissa kaydaan esittelemassa opintomahdollisuuksia tuleville opiskelijoille. Tarkoituksena on varmistaa, etta opiskelijat varmasti tietavat, mita haluavat opiskella ja ovat hyvin varustautuneita opintoihin jo etukateen. Esimerkiksi se, etta oppilaitos on arvoiltaan kristillinen, voi olla kynnyskysymys joillekin opiskelijoille. Muslimeja ei kuitenkaan vaadita osallistumaan aamunavaksiin. Yhteistyorganisaatioita ovat mm.brittilainen Hand in hand, jolla on lastenkoti Kerichossa seka Nakurussa Arap Moin lastenkoti.
http://www.hihand.org/
http://www.nakurunlapset.fi/
Suurin osa instituutin opiskelijoista tulee tavallisista kenialaisista kouluista ja kodeista. Vanhemmat maksavat heidan koulumaksunsa. Opiskelijat loytavat tiensa oppilaitoksiin erilaisten lehdissa olevien ilmoitusten seka oppilaitoskayntien kautta.
Instituutissa pyritaan siihen, etta opiskelijoiden keskeyttamisprosentti pysyisi mahdollisimman alhaisena. Erilaisten ura/tukipalvelujen avulla se onkin saatu laskemaan. Viime vuonna keskeyttaneita oli 28, tana vuonna 15, ja valmistuneita oli 268. Useimmiten syy keskeyttamiseen on taloudellinen, eli rahaa ei ole. Monet opiskelevat patkissa, koska Keniassa myos esimerkiksi lukiossa koulunkaynti loppuu heti, jos nuorella/perheella ei ole varaa maksaa koulumaksuja. Siksi monilla taallakin on ulkopuolinen tukija, joko Keniasta tai ulkomailta.
Instituutin opetuskieli on periaatteessa englanti. Oma kokemukseni on, etta kaikkien opiskelijoiden englanninkielen taito ei ole kovin hyva. Opettajat joutuvatkin kayttamaan opetuksessa myos swahilia, varsinkin niissa opinnoissa, joihin tullaan heti peruskoulun jalkeen. Erillisia kieliopintoja ei kuitenkaan anneta, vaan englannin opettaminen on opettajan vastuulla.
Kollektiivinen opinto/uraohjaus/muu opiskelijoiden tuki
Sosiaalityontekijana Steve Matu vastaa opiskelijoiden opintoihin, tyoelamaan ja uraohjaukseen liittyvasta ohjauksesta. Instituutin emanta (matron) taas pitaa huolta opiskelijoiden asumisesta, laatii tyolistat viikkosiivouksista ja muista opiskelijoiden velvollisuuksista, auttaa, jos joku sairastuu tai jos opiskelijalla on joku muu kaytannollinen ongelma, esimerkiksi tarve paasta kaymaan kotona tai Nakurun keskustassa, pois instituutin alueelta. Opiskelijoissa on hyvia soittajia, laulajia ja puheiden pitajia, joten heidan velvollisuuksiinsa kuuluu myos instituutin uskonnollisiin aamunavauksiin ja sunnuntaisin jumalanpalveluksiin liittyvia tehtavia. Instituutissa nuorimmat opiskelijat ovat vain 15 - 16 -vuotiaita, joten he tarvitsevat enemman huolenpitoa kuin yli 20 -vuotiaat.Kun olin Instituutissa ensimmaista kerta vuonna 2010, henkilokuntaan ei kuulunut sosiaalityontekijaa eika harjoittelusta/tyoelamaan sijoittumisesta vastaavaa henkiloa, mutta jo vuonna 2012 molemmat vakanssit oli taytetty. Vuonna 2010 kaikki aamunavaukset kasittelivat ainoastaan hengellisia asioita. Siinakin on tapahtunut muutos. On ilahduttavaa, etta instituutissa on ymmarretty opinto/uraohjauksen tarkeys opintojen ja hyvan tyoelaman tueksi.
Steve Matu |
Ylla mainitun aamuisin tapahtuvan ryhmaohjauksen lisaksi opiskelijoille jarjestetaan kuukausittain seminaareja, joissa kasitellaan erilaisia elamaan ja tyoelamaan liittyvia aiheita kuten opintojen rahoitusta, opiskelutekniikkaa, uramahdollisuuksia, tyomarkkinoita, tyonhakua, cv:n ja tyonhakuasiakirjojen laadintaa, mutta myos nuoria akuutisti kiinnostavia asioita kuten esimerkiksi seurusteluun ja sukupuoleen liittyvia kysymyksia tai muotia.
Kollektiivisessa uraohjauksessa pyritaan varmistamaan se, etta opiskelija tietaa, miten han parjaa tyomarkkinoilla.
Matu kertoi, etta erityisesti lastenkodeista tulevilla oppilailla on opiskelun alussa itseluottamuksen puutetta siina, kykenevatko oppimaan. Tassa suhteessa ei ole eroa tyttojen ja poikien valilla. Kaikessa neuvonnassa korostetaan sita, etta instituuttiin on tultu nimenomaan opiskelemaan ja se on opiskelijan tarkein tehtava.
Yksiloohjaus
Yksilolliseen ohjaukseen voi aloitteentekija olla joko opiskelija itse tai sitten sosiaalityontekija, instituutin emanta tai opettaja. Jos opiskelijalla on ongelmia huumeiden kaytossa, han tappelee, aiheuttaa hairintaa toista sukupuolta kohtaan tai varastaa, insituutissa on menettelyjarjestelma kurin palauttamiseksi. Yleensa otetaan yhteys vanhempiin ja jos tilanne ei puhumalla parane, oppilas voidaan lahettaa pariksi viikoksi kotiin.Koska en osaa swahilia, joka on taalla kuitenkin paakieli, en aina ymmarra kaikkea, mita ymparilla tapahtuu. Mutta suomalaisin silmin opiskelijat nayttavat hyvin kilteilta ja sopeutuvaisilta. Tosin varkauden kohteeksi jouduin itsekin, kun Woods Helsingin T-paitaa halusi ensin yksi opettaja ja sitten se vietiin lopullisesti pyykkinarulta. Opiskelijat kertoivat, etta myos heidan vaatteitaan on varastettu pyykkinarulta. Roskaprojektin yhteydessa katosi myos parit sakset.
Eniten yksilollista uraohjausta kaivataan huhtikuussa, jolloin opiskelijat miettivat, haluavatko jatkaa opintojaan yliopistossa. Mitaan erityista kaavaa tai lomaketta henkilokohtaisia keskustelujen kaymiseen tai uraohjaukseen ei ole, eika opiskelijoille myoskaan tehda mitaan testeja.
Instituutissa opiskelee myos henkiloita, jotka tarvitsevat tiettyja tietotekniikan kursseja yliopisto-opintoja varten tai opintojen valilla. Opiskelija on jo saattanut suorittaa yliopistotutkinnon, mutta saadakseen tyota, tarvitsee viela sertifikaatin tietotekniikan osaamisesta. Instituutti tarjoaa opiskelijoille mm. joitakin Ciscon verkkokursseja.
https://www.netacad.com/web/about-us/courses-and-certifications;jsessionid=7BB917E40EB07E8DD3920BE4260D5226.node4
Instituutin toiminnan kehittaminen
Keniassa koulutusmarkkinoilla on kova kilpailu. Sen havaitsee ulkopuolinenkin, jos vaivautuu lukemaan paikallisia lehtia, joissa on monisivuisia yliopistojen ja muiden oppilaitosten ilmoituksia ja mainoksia potentiaalisia opiskelijoita varten. Yksityiset koulut/instituutit toimivat periaatteessa kuten yritys. Rahaa pitaa tulla riittavasti koulumaksuista, jotta tulevaisuus on turvattu.Nakuru Training Institute haluaa oman toimintansa kehittamista varten tietaa, miten opiskelijat ovat kokeneet opintonsa. Sita varten on olemassa jo ennen opintojen aloittamista evaluaatiolomake, jossa opiskelija kertoo, miksi on valinnut juuri taman oppilaitoksen. Opintojen aikana suoritetaan yksi evaluaatio ja opintojen paattyessa kysytaan, mita hyotya opiskelija kokee saaneensa opinnoistaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti