Tirano - Chur 14.25 - 18.19 Bernina Express, 12,75 euroa kassalta
Chur - Basel, Intercity #584, 19.09 - 21.27 Interrail -passi, ei paikanvarausta
Facebook -päivitys 13.5.2019
"Nonni, taas lähdetään. Vähän jännittää Sveitsin läpiajo, sillä yhteenkään junaan ei ole paikkalippua ja vaihtoja on tiedossa päivän aikana kaksi. Tiranossa pitäisi myös tavata yksi suomalainen porilainen reilaaja. Katsotaan, onnistutaanko löytämään toisemme."Maisemat olivat erittäin kauniita, mutta junan ikkunasta vaikeasti kuvattavia.
Tiranon lähellä junaradan varteen ilmestyi yhtäkkiä myös viiniviljelyksiä. |
Junan nopeus oli alle 100 km/tunti, tässä kuvassa näkyy 72 km/tunti. |
Tiranon asema ja italialainen paikallisjuna. |
Asemalta tultaessa avautuu näkymä pienelle asema-aukiolle, jonka molemmin puolin on ainakin yksi ravintola, josta ehtii syödä kunnollisen lounaan. |
Lounaslistalla oli ainakin yksi paikallinen ruokalaji, nimittivät sitä mustaksi pastaksi, jossa pastan lisäksi oli perunaa ja kaalia sekä juustoa. |
Bernina Express
Sveitsiläisen rautatieyhtiön Rätische Bahnin Bernina Express -junareitti on tällä nopeasti toteutettavalla matkallani Milano - Helsinki välin ainoa turistikohde. Reittiä on paljon kehuttu Facebookin Maata pitkin matkustavat -ryhmässä ja siksi päätin sisällyttää sen matkaohjelmaan.
Etukäteen kaikesta netin informaatiosta huolimatta oli vaikeaa hahmottaa, miten junamatkan järjestelyt oikein toimivat ja olin vähän epävarma, miten minun käy, kun ei ollut varattuna paikkalippua. Lisäksi oli maantieteellisesti vaikeaa hahmottaa junaradan sijaintia, sillä esim. ostamassani paperisessa Eurailin isosta kartasta ei löytynyt Tiranoa eikä junarataa ollenkaan. Onneksi kartassa on mukana tarkempi Sveitsin kartta, johon rata on merkitty.
Tiranossa on siis vierekkäin se asemarakennus, jolle juna Milanosta saapui sekä vieressä toinen Rätische Bahnin asema. Olin päättänyt matkustaa tavallisessa vaunussa, johon ei tarvittu Interrail -passin lisäksi paikkalippua. Vasta paikan päällä minulle selvisi, että samassa junassa saattoi olla molemman tyyppisiä vaunuja. Kirjoitin Facebook -sivulleni:
Tiranossa on siis vierekkäin se asemarakennus, jolle juna Milanosta saapui sekä vieressä toinen Rätische Bahnin asema. Olin päättänyt matkustaa tavallisessa vaunussa, johon ei tarvittu Interrail -passin lisäksi paikkalippua. Vasta paikan päällä minulle selvisi, että samassa junassa saattoi olla molemman tyyppisiä vaunuja. Kirjoitin Facebook -sivulleni:
"Tiranosta ollaan lähdössä. Bernina Express kuitenkin. Tuntematon Kari on myös löytynyt."
Karilla oli etukäteen ostettu lippu Bernina Expressiin ja koska oli hauskaa saada matkaseuraa, menin lippuluukulta kysymään, onko junaan vapaita paikkoja. Jollakin tavalla myyjä ilmeisesti yhdisti meidät ja myi minulle kaksi lippua, jonka asian tajusin vasta junassa. Valitin sitä konduktöörille, joka laittoi merkinnän asiasta matkalippuuni ja pyysi käymään Churin lipputoimistossa. Asia selvisi ja sain rahani takaisin.
|
|
Churin asema, jossa näkyy Rätische Bahnin tavallisia junavaunuja. |
Churista Baseliin
Kaksoislipusta valittaessani kysyin myös rautatievirkailijalta, onko tosi, ettei Churin ja Baselin väliseen junaan tarvita paikkalippuja. Ei tarvita, hän totesi.Facebook päivitys 13.5.2019:
"Elisan nettiyhteys katosi tänään. Ja hotellissa on erittäin huono verkko. Toivottavasti huomenna löytyy jostain parempaa. Lähden aamulla kohti Kööpenhaminaa."Sain Elisalta tekstiviestin: "Hei, tähän maahan on saatavilla Elisan Reissunetti hintaan 19,90€ - tilaa vastaamalla...." Kun tilasin, vastaus kuului: "Tilauksesi ei onnistunut, koska liittymäsi datakäyttö ulkomaisessa verkossa on estetty. Eston voi poistaa OmaElisa -palvelussa tai soittamalla asiakaspalveluun." Elisan puhelinnumeroa ei ollut eikä nettiyhteyttä.
Basel
Saavuin Baselin asemalle siis ilman nettiyhteyttä ja myös ilman kaupungin karttaa, jonka avulla osaisin siirtyä hotelliin. Hotellin tiedot olivat kuitenkin onneksi paperilla. Paikalliset neuvoivat, että ota ratikka no 8, sillä pääset perille. Kävin ostamassa aseman kirjakaupasta Baselin kartan, mutta pimeyden vuoksi päädyin kuitenkin ottamaan taksin.Hotellin nimi on Stadthof Hotel Restaurant. Pöllähdin rakennuksen toiseen kerrokseen, jossa huomasin olevani ikään kuin ravintolan takahuoneessa. Minua palveet miehet osasivat vaivoin englantia, eikä ensin palvellut saanut maksukonetta toimimaan niin, että olisin voinut maksaa kortilla huonelaskun. Toinen tuli auttamaan. Sain avaimet käteen ja niistä korostettiin, että avain sopii myös käytävällä olevaan vessaan ja suihkuun. Sain myös wifi -verkon tunnukset, joista ei paljon ollut apua.
Aamulla en heti löytänyt tietäni ulos, sillä uloskäynti oli eri kerroksessa kuin sisäänkäynti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti